Viswater

Nieuwe Grindgat

Nieuwe Grindgat:

Het Nieuwe Grindgat ligt buitendijks bij de voormalige steenfabriek Bunswaard. De gehele plas mag bevist worden. De beste stekken liggen aan de westzijde (z.g. essenboom) en aan de noordzijde (bij de Bunswaard).

Het Nieuwe Grindgat is bereikbaar via de Waalbandijk, richting Beuningen. Via de afrit tegenover de Distelakkerstraat kunt u het viswater bereiken. Auto's moeten worden geparkeerd aan de linkerzijde langs de weg zonder dat andere gebruikers hier last van hebben.

De vangsten in het Nieuwe Grindgat bestaan voornamelijk uit (grote) brasem

Oude Grintgat

Oude Grintgat:

Het Oude Grindgat is gelegen aan de Waalbandijk in Weurt, ter hoogte van de RK Kerk. De hele plas mag bevist worden. De beste stekken liggen ter hoogte van de kerk aan de zuidzijde.

Voor het parkeren van de auto is een aparte parkeervergunning nodig. Deze wordt aan leden verstrekt bij de vergunning. Als u deze parkeervergunning zichtbaar op het dashboard legt krijgt u geen problemen met de politie.

Duivelskolk

Duivelskolk:

De Duivelskolk is een binnendijks gelegen kolk die door een dijkdoorbraak is ontstaan. De gronden rond de Duivelskolk zijn deels eigendom van de aanwonenden, deels eigendom van Staatsbosbeheer.

Enkele maanden geleden hebben de belangrijkste eigenaren van de grond en het water hun eigendom verkocht aan de bewoner van de boerderij die aan de Duivelskolk grenst.
Deze eigenaar heeft onlangs zijn beklag gedaan bij het bestuur van de vereniging vanwege overlast van vissers. Deze overlast bestaat uit het heen en weer varen langs hun woonhuis en  het nachtvissen. Nachtvissen is door de vereniging verboden (het staat duidelijk op de vergunning) maar het blijkt regelmatig en vooral in het weekend voor te komen.
De bewoners van de boerderij ervaren dit als een inbreuk op hun privacy waar wij ons wel iets bij kunnen voorstellen.
Dit heeft de eigenaar van de grond en het water er toe gebracht het vissen op hun eigendom niet meer toe te staan.
Aangezien dit geldt voor het grootste deel van de Duivelskolk is het vissen hier voor ons bijna onmogelijk geworden.

Op grond hiervan heeft het bestuur besloten de Duivelskolk met ingang van 1 januari 2019 als viswater af te stoten.

Dat betekent concreet dat er vanaf 1 januari 2019 niet meer door leden van de HSV de Duivelskolk gevist mag worden in de Duivelskolk.

Het bestuur betreurt het dat door het gedrag van een enkeling de Duivelskolk als viswater voor de verenging verloren is.