Beuningse Uiterwaarden

Ontwikkeling Beuningse Uiterwaarden.

Vanaf 2017 is voortvarend gewerkt aan de ontwikkeling van de uiterwaarden rond het Nieuwe Grindgat. Opzet is enerzijds het water bij een extreem hoge stand sneller af te voeren, anderzijds om het gebied in de Beuningse uiterwaarden om te vormen tot een natuurgebied.
Er zijn drie poelen gegraven voor de kamsalamanders die hier voorkomen. Daarnaast is aan de zuidzijde van het grindgat een deel van de oever verlaagd en zijn er diepere stukken gegraven. Hierdoor krijgt de omgeving een heel ander karakter en ontstaat een gebied waar de vissen kunnen paaien en opgroeien. Ook is er een schiereiland aangelegd in het Nieuwe Grindgat ter hoogte van de z.g. essenboom.
Ook is de plas vergroot die aan de linkerkant van de weg naar de steenfabriek ligt. Deze plas is via een duiker aangesloten op het Nieuwe Grindgat.

Zo is het gehele gebied rond het Nieuwe Grindgat omgetoverd in een natuurgebied met o.a. een klimtoren op het voormalige schiereiland waar vroeger de smederij gevestigd was.

Intussen zijn de werkzaamheden afgerond en is er een fantastisch natuurgebied gemaakt. Zowel voor wandelaars en vissers een oase van natuur en rust.

Door de veranderingen is de waarde van het Nieuwe Grindgat als viswater toegenomen, waarmee het een van de mooiste plassen is om te vissen in de omgeving van Nijmegen. Doordat er grote stukken zijn afgegraven ontstaan poelen waar de vis kan paaien en waar de kleine vissen ongestoord kunnen groeien.